Depresja to choroba psychiczna, która dotyka obecnie coraz więcej osób. Pierwotnie jej przyczyny były głównie biologiczne, często uwarunkowanie genetycznie. Obecnie ma ona podłoże cywilizacyjne, z którym wiąże się ciągła presja czasu, przepracowanie i nieustanny stres. Występowanie depresji ma związek między innymi z zaburzeniami w wydzielaniu i przepływie neuroprzekaźników w mózgu. Stąd też może ona dotknąć niemalże każdego, niezależnie od wieku i płci. Oczywiście objawy depresji mogą być również uwarunkowane indywidualnością danej osoby oraz jej możliwościami psychicznymi. Przede wszystkim najczęściej widoczne są objawy emocjonalne, do których należą obojętny nastrój, smutek, lęk, częsty płacz czy utrata radości z życia. Powoduje to brak chęci do pogłębiania własnych zainteresowań, a nawet zaniedbanie potrzeb biologicznych. Osoby cierpiące na depresję odczuwają też dużą drażliwość, bywają niecierpliwe oraz nie widzą żadnych perspektyw na swoja przyszłość. Oprócz objawów emocjonalnych, występują też poznawcze.

To zwykle zaburzenia pamięci i koncentracji uwagi, obniżona samoocena, pesymizm oraz rezygnacja. Bez wątpienia, u ludzi chorych zauważyć można też problemy z mobilizacją do jakiegokolwiek działania, spowolnienie ruchów i reakcji, a także trudności z podejmowaniem decyzji. Objawy somatyczne obejmują stricte te związane z fizycznym ciałem. Są to zaburzenia rytmu snu, utrata apetytu, zmęczenie i osłabienie. Bardzo często to również różne bóle w ciele oraz ogólne złe samopoczucie. W skrajnych przypadkach występują myśli i próby samobójcze.

Profilaktyka depresji – o czym warto pamiętać

Depresja jest tak samo poważna jak każda inna choroba. W związku z tym, jej profilaktyka powinna być każdemu dobrze znana. Wbrew pozorom, to właśnie zdrowie psychiczne jest czasem najtrudniej wyleczyć. Skuteczna prewencja dotyczyć powinna przede wszystkim specyfiki tej choroby oraz promocji zdrowia psychicznego.

Dzięki temu grupy zagrożone staną się bardziej odporne, a dodatkowo wiele osób zyska cenną wiedzę na temat depresji. Jednym z działań, o których warto wiedzieć jest kontrola ilości i jakości snu. Przemęczenie i zbyt krótki sen mogą bowiem negatywnie wpływać na nastrój i powodować długotrwałe przygnębienie. Co więcej, jak w przypadku wielu schorzeń dobrze jest prowadzić aktywny tryb życia. Poprzez wybranie ulubionej aktywności fizycznej będziemy wpływać pozytywnie zarówno na nasze ciało, jak i umysł. Do działań profilaktycznych przeciw depresji zaliczyć można również ograniczanie stresu. Wydaje się to niezwykle trudne, jednak warto się tego podejmować. Podchodzenie do życia z większym dystansem i umiejętne interpretowanie sytuacji codziennych sprzyja zachowaniu dobrego zdrowia psychicznego. Zapobiegać depresji można też poprzez wsparcie emocjonalne. Osoba, która znajduje się w grupie ryzyka powinna doświadczać od swoich bliskich poczucia bliskości, troski oraz miłości.

Dzięki temu będzie czuła się potrzebna i kochana, a nie samotna i zapomniana.